نمونه سوالات کامل فصل 1 زیست شناسی 3 را در ادامه مشاهده نمایید.....
1- الف) دستورالعمل های موجودر هسته سلول حین ( تقسیم سلولی / تولید مثل ) از یک سلول به سلول دیگر منتقل می شود
ب) در ساختار کروموزوم ( فام تن ) مولکولهایی شرکت می کنند که در انتقال صفات نقش دارند.
ج) دستورالعمل هسته سلولهای یک فرد از طریق ( گامتها / سلول تخم ) به نسل بعد منتقل می شود
د) واکسن آنفلوآنزا ایمنی فعال ایجاد می نماید.
و) باکتری استرپتوکوکوس نومونیا باعث ایجاد بیماری ( آنفلوآنزا / سینه پهلو ) می شود.
# در زمان گریفیت باکتری استرپتوکوکوس نومونیا باعث بیماری آنفلوآنزا می شد.
# باکتری استرپتوکوکوس نومونیا ( کپسولدار / فاقد کپسول ) نوعی بیماری ایجاد می نماید که ششها را آلوده می نماید.
# هنگامی که باکتری استرپتوکوکوس نومونیای کپسولدار به موشها تزریق می شود باعث بیماری سینه پهلو می شود.
# کپسول در باکتری استرپتوکوکوس نومونیای کپسولدار باعث می شود باکتری توسط سلولهای فاگوسیت از بین نروند.
# هنگامی تزریق باکتری استرپتوکوکوس نومونیای کپسولدار به موشها باعث مرگ آنها شد گریفیت نتیجه گرفت کپسول عامل مرگ موشهاست
# تزریق باکتری استرپتوکوکوس نومونیای کپسولدارکشته شده با گرما به موشها باعث مرگ آنها شد.
# در باکتری استرپتوکوکوس نومونیای کپسولدار کشته شده با گرما، گرما باعث از بین رفتن ماده وراثتی نمی شود
# هنگامی که مخلوطی از باکتری کپسولدار کشته شده با گرما و زنده فاقد کپسول به موشها تزریق شدند در ششهای آنها باکتری کپسولدار پیداشد
# هنگامی که مخلوطی از باکتری کپسولدار کشته شده با گرما و زنده فاقد کپسول به موشها تزریق شدند بخشی از ماده وراثتی باکتریهای کپسولدار به باکتریهای فاقد کپسول منتقل شدند.
# آزمایشهای گریفیت نشان داد که همیشه ماده وراثتی می تواند از یک سلول به سلول دیگر منتقل شود.
# هنگامی که به موشها باکتری کپسولدار تزریق شود در ششها و خون موش باکتری یافت می شود
# یکی از دلایل اینکه هنگام تزریق باکتری کپسولدار کشته شده با گرما و باکتری زنده فاقد کپسول به موشها باعث مرگ موشها می شود ایجاد پاسخ ایمنی ثانویه هست.
# هنگامی که باکتری کپسولدار کشته شده با گرما و باکتری زنده فاقد کپسول مخلوط می شوند باکتریهای فاقد کپسول به نحوی تغییر کرده و کپسول دار می شوند.
# هنگامی که باکتری کپسولدار کشته شده با گرما و باکتری زنده فاقد کپسول به موشها تزریق می شوند همه باکتریهای فاقد کپسول دارای پوشینه می شوند.
# ایوری در آزمایش اولیه خود برای تخریب پروتئینها از آنزیمهای پروتئازی استفاده کرد.
# آنزیمهای تخریب کننده پروتئینها که در آزمایش اولیه ایوری استفاده شد باعث تولید مولکولهای کوچکتر و آمینواسیدها می شد.
# یکی از آنزیمهایی که می تواند در تخریب پروتئینها در آزمایش ابتدایی ایوری نقش داشته باشد آنزیم پپسین بود
# اگر عصاره باکتری کپسولدار که پروتئینهای آن تخریب شده باشد همراه باکتریهای زنده فاقد کپسول به موشها تزریق شود موشها به بیماری سینه پهلو مبتلا می شوند
# اگر عصاره باکتری کپسولدار که پروتئینهای آن تخریب شده باشد به محیط کشت باکتریهای زنده فاقد کپسول اضافه شوند بعد از چند بار تقسیم سلولی باکتریهای کپسولدار بوجود می آیند.
# در آزمایش ایوری هنگامی که عصاره باکتری سانتریفیوژ می شود لایه ای که دارای دنا است می تواند همراه با باکتریهای زنده فاقد کپسول باعث بیماری در موشها شود.
# در آزمایش ایوری هنگامی که عصاره باکتری سانتریفیوژ می شود فقط یکی از لایه ها نمی تواند باعث انتقال صفت شود.
# در آزمایش آخری ایوری هنگامی که لیپاز به یکی از لوله های حاوی عصاره باکتری کپسولدار اضافه شد تزریق محتویات این لوله همراه با باکتری فاقد کپسول به موشها باعث بیماری نشد.
# در آزمایش آخری ایوری هنگامی که آنزیمهای تجزیه کننده پروتئینها به یکی از لوله های حاوی عصاره باکتری کپسولدار اضافه شد تزریق محتویات این لوله همراه با باکتری فاقد کپسول به موشها باعث بیماری شد.
2- الف) باتوجه به ویژگیهای ساختار سلولی چند نوع باکتری استرپتوکوکوس نومونیا وجود دارد و این تقسیم بندی با توجه به کدام ویژگی باکتری انجام می شود؟
ب) در آزمایشهای گریفیت تحقیقات روی کدام نوع باکتری انجام گرفت؟
ج) در آزمایشهای گریفیت کدام نوع باکتری استرپتوکوکوس نومونیا باعث بیماری می شد و دلیل آن چه بود؟
د) گریفیت برای اینکه واکسن آنفلوآنزا بسازد روی کدام باکتری آزمایش و فعالیت انجام می داد؟ این باکتری به چند نوع می تواند تقسیم شود؟
3- الف) شکل زیر باکتری استرپتوکوکوس نومونیا را نشان می دهد.
1) بخشهایی که با شماره مشخص شده اند را نامگذاری کنید؟
2) بخشی که در زیر ساختار 2 وجود دارد چه نام دارد؟
ب) گریفیت در آزمایشات خود باکتری استرپتوکوکوس نومونیا را به چند نوع تقسیم کرد و اساس این تقسیم بندی چه بود؟
ج) در آزمایشهای گریفیت کدام نوع باکتری استرپتوکوکوس نومونیا باعث بیماری می شد؟
د) باکتری استرپتوکوکوس نومونیای کپسولدار چه نوع بیماری را ایجاد می کند؟ این بیماری کدام اندام را هدف قرار می دهد؟
4- الف) در جملات زیر کلمه ها را طوری انتخاب نمایید که با توجه به نوع آزمایش گریفیت جمله درست تکمیل شود؟
1) در آزمایش اول گریفیت به موشها باکتری ( کپسولدار / فاقد کپسول ) تزریق کرد و موشها ( زنده ماندند / مردند )
2) در آزمایش دوم گریفیت به موشها باکتری ( کپسولدار / فاقد کپسول ) تزریق کرد و موشها ( زنده ماندند / مردند )
3) در آزمایش سوم گریفیت به موشها عصاره باکتری ( کپسولدار / فاقد کپسول ) تزریق کرد و موشها ( زنده ماندند / مردند )
4) در آزمایش چهارم گریفیت به موشها عصاره باکتری ( کپسولدار / فاقد کپسول ) را همراه با باکتری ( فاقد کپسول زنده / کپسولدار زنده ) تزریق کرد و موشها ( زنده ماندند / مردند )
ب) گریفیت بای اینکه اثبات نماید کپسول باکتری استرپتوکوکوس نومونیا عامل بیماری هست یا نه چه نوع آزمایشی انجام داد و نتیجه آن چه بود؟
ج) هنگامی که گریفیت عصاره باکتری کپسولدار را همراه با باکتری زنده فاقد کپسول به موشها تزریق کرد چه نتیجه ای به دست آمد؟ دلیل آن چه بود؟
د) بررسی ششها و خون موشهایی که با تزریق عصاره باکتری کپسولدار همراه با باکتری زنده فاقد کپسول بیمار شده بودند چه چیزی را نشان داد؟
5- الف) در آزمایشهای گریفیت کدام فرایند می تواند باعث تغییر ویژگی یک سلول می شود؟
ب) ایوری در آزمایش ابتدایی خود اقدام به تخریب کدام نوع مولکولهای آلی در باکتری استرپتوکوکوس نومونیا کرد؟ تخریب توسط چه نوع ترکیباتی صورت گرفت؟
ج) در آزمایش ابتدایی ایوری یک نوع آنزیم که می تواند باعث تخریب مولکولهای آلی شود را نام ببرید؟
د) در آزمایش ابتدایی ایوری هنگامی که آنزیمها برای تخریب پروتئینها به کار گرفته شدند چه نوع مولکولهایی تشکیل شدند؟
6- الف) در آزمایش اول ایوری هنگامی که عصاره باکتری کپسولدار که پروتئینهای آنها تخریب شده بودند به محیط کشت باکتریهای زنده فاقد کپسول اضافه شد در نسلهای بعدی باکتریها چه پدیده ای رخ داد و دلیل آن چه بود؟
ب) گریفیت در آزمایشات خود باکتری استرپتوکوکوس نومونیا را به چند نوع تقسیم کرد و اساس این تقسیم بندی چه بود؟
ج) در آزمایشهای گریفیت کدام نوع باکتری استرپتوکوکوس نومونیا باعث بیماری می شد؟
د) باکتری استرپتوکوکوس نومونیای کپسولدار چه نوع بیماری را ایجاد می کند؟ این بیماری کدام اندام را هدف قرار می دهد؟
4- الف) در جملات زیر کلمه ها را طوری انتخاب نمایید که با توجه به نوع آزمایش گریفیت جمله درست تکمیل شود؟
1) در آزمایش اول گریفیت به موشها باکتری ( کپسولدار / فاقد کپسول ) تزریق کرد و موشها ( زنده ماندند / مردند )
2) در آزمایش دوم گریفیت به موشها باکتری ( کپسولدار / فاقد کپسول ) تزریق کرد و موشها ( زنده ماندند / مردند )
3) در آزمایش سوم گریفیت به موشها عصاره باکتری ( کپسولدار / فاقد کپسول ) تزریق کرد و موشها ( زنده ماندند / مردند )
4) در آزمایش چهارم گریفیت به موشها عصاره باکتری ( کپسولدار / فاقد کپسول ) را همراه با باکتری ( فاقد کپسول زنده / کپسولدار زنده ) تزریق کرد و موشها ( زنده ماندند / مردند )
ب) گریفیت بای اینکه اثبات نماید کپسول باکتری استرپتوکوکوس نومونیا عامل بیماری هست یا نه چه نوع آزمایشی انجام داد و نتیجه آن چه بود؟
ج) هنگامی که گریفیت عصاره باکتری کپسولدار را همراه با باکتری زنده فاقد کپسول به موشها تزریق کرد چه نتیجه ای به دست آمد؟ دلیل آن چه بود؟
د) بررسی ششها و خون موشهایی که با تزریق عصاره باکتری کپسولدار همراه با باکتری زنده فاقد کپسول بیمار شده بودند چه چیزی را نشان داد؟
5- الف) در آزمایشهای گریفیت کدام فرایند می تواند باعث تغییر ویژگی یک سلول می شود؟
ب) ایوری در آزمایش ابتدایی خود اقدام به تخریب کدام نوع مولکولهای آلی در باکتری استرپتوکوکوس نومونیا کرد؟ تخریب توسط چه نوع ترکیباتی صورت گرفت؟
ج) در آزمایش ابتدایی ایوری یک نوع آنزیم که می تواند باعث تخریب مولکولهای آلی شود را نام ببرید؟
د) در آزمایش ابتدایی ایوری هنگامی که آنزیمها برای تخریب پروتئینها به کار گرفته شدند چه نوع مولکولهایی تشکیل شدند؟
6- الف) در آزمایش اول ایوری هنگامی که عصاره باکتری کپسولدار که پروتئینهای آنها تخریب شده بودند به محیط کشت باکتریهای زنده فاقد کپسول اضافه شد در نسلهای بعدی باکتریها چه پدیده ای رخ داد و دلیل آن چه بود؟
ب) آیا اضافه کردن عصاره باکتری کپسولدار که پروتئینهای آن تخریب شده بودند به محیط کشت باکتری زنده فاقد کپسول تغییری در صفات نسلهای بعدی ایجاد کرد؟ و اگر تغییر ایجاد شد از چه نوعی بود؟
ج) ایوری در ازمایش اول خود برای اینکه نشان دهد پروتئینها عامل انتقال صفات هستند یا نه، چه نوع آزمایشی انجام داد؟
د) در آزمایش ایوری هنگامی که عصاره باکتری کپسولدار سانتریفیوژ شد اضافه کردن کدام لایه از مواد به محیط کشت باکتریهای زنده فاقد کپسول باعث ایجاد باکتریهای کپسولدار می شد؟
7- الف) در آزمایش ایوری هنگامی که آنزیم لیپاز به لوله محتوی عصاره باکتری کپسولدار اضافه شد و سپس محتویات لوله به محیط کشت باکتری زنده فاقد کپسول اضافه شد چه نوع تغییری درصفات باکتریهای نسل بعد رخ داد؟ علت آن چه بود؟
ب) در آزمایش ایوری هنگامی که آنزیم لیپاز به لوله محتوی عصاره باکتری کپسولدار اضافه شد و سپس محتویات لوله همراه باکتری زنده فاقد کپسول به موشها تزریق شد چه نتیجه ای رخ داد؟ علت آن چه بود؟
ج) در آزمایش ایوری اضافه کردن کدام آنزیم به لوله حاوی عصاره باکتری کپسولدار باعث شد که اضافه کردن عصاره باکتری به محیط کشت باکتری زنده فاقد کپسول انتقال صفت صورت نگیرد؟
د) دو دلیل بیاورید که اغلب دانشمندان در زمان ایوری پروتئینها را به عنوان مولکول وراثتی قبول داشتند؟
8- صحیح و غلط:
# در آزمایش اول ایوری تخریب پروتئینهای عصاره باکتری کپسولدار و اضافه کردن آن به محیط کشت باکتریهای زنده فاقد کپسول تاثیری در انتقال صفات نداشت
# در آزمایش اول ایوری اضافه کردن آنزیمهای تخریب کننده پروتئین به عصاره باکتری کپسولدار باعث ایجاد مولکولهای کوچکتر و آمینواسیدها شد
# در آزمایش اول ایوری اضافه کردن آنزیمهای تخریب کننده ( پروتئینها / اسیدهای نوکلئیک ) به عصاره باکتری کپسولدار باعث ( انتقال صفات/ عدم انتقال صفات ) به باکتریهای زنده فاقد کپسول شد.
# در آزمایش ایوری هنگامی که عصاره باکتری کپسولدار سانتریفیوژ شد با اضافه کردن سه نوع متفاوت از لایه های تشکیل شده، انتقال صفات در محیط کشت باکتریهای زنده فاقد کپسول اتفاق می افتاد.
# در آزمایش ایوری هنگامی که عصاره باکتری کپسولدار سانتریفیوژ شد با اضافه کردن لایه حاوی کربوهیدرات به محیط کشت باکتریهای زنده فاقد کپسول باکتریهای کپسولدار بوجود آمدند.
# در آزمایش ایوری هنگامی که عصاره باکتری کپسولدار سانتریفیوژ شد با تزریق لایه حاوی اسیدهای نوکلئیک همراه با باکتریهای زنده فاقد کپسول به موشها، موشها به بیماری سینه پهلو مبتلا شدند.
# در آزمایش ایوری هنگامی که به لوله حاوی عصاره باکتری کپسولدار آنزیم ( تجزیه کننده پروتئین / اسیدهای نوکلئیک ) اضافه شد با اضافه کردن محتویات این لوله به محیط کشت باکتری زنده فاقد کپسول اتتقال صفات ( صورت گرفت / صورت نگرفت ).
# در آزمایش ایوری هنگامی که به هرکدام از چهار لوله آزمایش یکی از آنزیمهای تجزیه کننده مواد آلی اضافه شد اضافه کردن محتویات حداقل سه تا از لوله ها به محیط کشت باکتری باعث انتقال صفت می شد.
# در آزمایش ایوری هنگامی که به لوله حاوی عصاره باکتری کپسولدار آنزیمهای تجزیه کننده کربوهیدراتها اضافه شد در محلول باقیمانده ممکن است منوساکارید، دی ساکارید و کربوهیدرات دارای چند منوساکارید یافت شود.
ساختار نوکلئیک اسیدها:
# مولکول وراثتی که در باکتری استرپتوکوکوس نومونیا باعث انتقال صفات می شد پلیمری از نوکلئوتیدهاست.
# قند پنج کربنی در مولکول وراثتی باکتری استرپتوکوکوس نومونیا از نوع ریبوز هست.
# تجزیه واحد سازنده مولکول وراثتی در یوکاریوتها و پروکاریوتها می تواند منجر به تولید ماده سمی شود
# قند پنج کربنی در دنا ( ریبوز / دئوکسی ریبوز ) هست و در ساختار ....... حضور دارد.
# بازهای پورینی می توانند هم در ساختار واحد سازنده دنا حضور داشته باشند و هم در ساختار واحد سازنده رنا
# قندی که در ساختار واحد سازنده ( دنا / رنا ) حضور دارد یک اتم کربن کمتر از ( ریبوز / دئوکسی ریبوز) دارد.
# بازی آلی که فقط در ساختار رنا حضور دارد نمی تواند فقط دارای ( یک حلقه / دو حلقه ) باشد
# باز آلی نیتروژندار که فقط در ماده وراثتی باکتری استرپتوکوکوس نومونیا حضور دارد ..... نام دارد که جز بازهای ( پورینی / پیریمیدینی ) هست
# بازهای آلی ( دو حلقه ای / تک حلقه ای ) در دنا و رنا به صورت ( اختصاصی / مشترک ) وجود دارد.
# بازهای آلی که در دنا وجود دارد می تواند دارای ( یک گروه فسفات / سه گروه فسفات ) باشد.
# در ساختار اسیدهای نوکلئیک قند پنج کربنی که یک اتم ( اکسیژن / هیدروژن ) کمتر دارد هیچگاه نمی تواند به باز آلی ( تیمین / یوراسیل ) متصل شود.
# در تشکیل پیوند فسفودی استر ( یک گروه فسفات / سه گروه فسفات ) از یک نوکلئوتید به گروه ( فسفات /هیدروکسیل ) نوکلئوتید دیگر متصل می شود.
# با توجه به نوع قند و بازهای آلی مختلف 8 نوع نوکلئوتید متفاوت می تواند تشکیل شود.
# در تشکیل یک رشته پلی نوکلئوتیدی دو نوکلئوتید متوالی نمی تواند واجد یک باز آلی واحد باشد.
# رشته های پلی نوکلئوتیدی که به تنهایی اسیدهای نوکلئیک را می سازند در ساختار خود باز آلی ..... را ندارند.
# رشته های پلی نوکلئوتیدی که به صورت دوتایی اسیدهای نوکلئیک را می سازند در ساختار خود باز آلی ..... را ندارند.
# انتهای رشته های پلی نوکلئوتیدی دنا در استرپتوکوکوس نومونیا توسط پیوند ......... به یکدیگر متصل می شود
# درانتهای رشته های پلی نوکلئوتیدی دنای پارامسی دو گروه از ترکیبات شیمیایی متفاوت وجود دارد.
9 - الف) پلیمر چیست؟
1) چند نوع پلیمر زیستی را نام ببرید که واحد سازنده آنها یکسان باشد؟
2) چند نوع پلیمر زیستی را نام ببرید که واحد سازنده آنها یکسان نباشد؟
ب) چرا به DNA و RNA پلیمر می گویند؟
ج) یک نوکلئوتید از چه بخشهایی تشکیل شده است؟ آنها را نام ببرید؟
د) انواع ترکیبات قندی که در ساختار نوکلئوتیدها شرکت می کند را نام ببرید؟ این قندها چند عدد کربن دارند؟
10- الف) بازهای آلی نیتروژندار که در ساختار نوکلئوتیدها شرکت می کنند به چند دسته کلی تقسیم می شوند؟ آنها را نام برده و ویژگی ساختاری هر گروه را نام ببرید؟
ب) بازهای پورینی دارای چند حلقه هستند؟ این بازها را نام ببرید؟
ج) بازهای پیریمیدینی دارای چند حلقه هستند؟ این بازها را نام ببرید؟
د) تفاوت قند ریبوز با دئوکسی ریبوز در چیست؟
11- الف) برای تشکیل یک نوکلئوتید کدام ترکیبات به قند نوکلئوتید اضافه می شوند؟ در این اتصال چه نوع پیوندهایی شرکت دارند؟
ب) نحوه اضافه شدن ترکیبات شیمیایی به قند نوکلئوتید چگونه انجام می گیرد؟
ج) برای تشکیل رشته پلی نوکلئوتیدی بین واحدهای سازنده چه نوع پیوندی ایجاد می شود؟
د) در تشکیل پیوندهای فسفودی استر کدام ترکیبات شرکت می کنند؟
12- الف) برای تشکیل دنا چند رشته پلی نوکلئوتیدی شرکت می کنند؟ و نحوه قرارگیری آنها چگونه است؟
ب) رشته های پلی نوکلئوتیدی حلقوی چگونه به وجود می آیند؟
ج) " رشته های پلی نوکلئوتیدی خطی دو سر متفاوت دارند" این جمله را تفسیر نمایید؟
د) قبل از تحقیقات چارگاف در مورد نسبت نوکلئوتیدها در دنا دانشمندان در مورد نسبت نوکئوتیدها در دنا چه تصوری داشتند؟
13- الف) تحقیقات چارگاف در مورد نسبت نوکلئوتیدهای سازنده دنا به چه نتیجه ای منجر شد؟
ب) اگر تعداد نوکلئوتیدها در یک مولکول دنا 400 عدد باشد و نسبت تیمین به سیتوزین 3 به 7 باشد باشد تعداد هرکدام از نوکلئوتیدها را مشخص نمایید؟
ج) بررسی تصاویر دنا که با استفاده از پرتو ایکس به دست آمد چه نتایجی را نشان می داد؟
د) واتسون کریک با استفاده از چه نوع داده هایی مدل مولکولی نردبان مارپیچ را پیشنهاد کرد؟
14- الف) شکل زیر تصاویر بدست آمده از دنا را با اشعه ایکس نشان می دهد با استفاده از شکل توضیح دهید چگونه می توان نتیجه گرفت که مولکول دنا
مارپیچ و دورشته ای است؟
ب) در مدل واتسون کریک مولکول دنا چگونه ایجاد می شود؟
ج) نحوه قرار گرفتن بازها در مولکول دنا در مدل واتسون کریک چگونه است؟
د) چه عاملی باعث می شود دو رشته دنا در مقابل یکدیگر قرار بگیرند؟
15- الف) باز مکمل را تعریف نمایید؟
ب) در مولکول دنا کدام بازها در مقابل هم قرار می گیرند و تشکیل جفت باز می دهند؟
ج) بین بازهای مکمل چه نوع پیوندی وجود دارد؟ این پیوند بین کدام جفت بازها بیشتر وجود دارد؟
د) چه عاملی باعث می شود قطر دنا در سراسر مولکول یکسان شود؟
16- الف) چگونه می توان با استفاده از ترتیب نوکلئوتیدها در یک رشته دنا تریتب نوکلئوتیدها در رشته مقابل را مشخص کرد؟
ب) کم بودن انرژی پیوندی در پیوندهای هیدروژنی چه اهمیتی دارد؟
ج) چرا با وجود کم بودن انرژی پیوندهای هیدروژنی مولکول دنا پایدار است؟
د) مولکول رنا چگونه ساخته می شود؟
17- الف) نقش مولکول mRNA چیست؟
ب) نقش مولکول tRNA چیست؟
ج) در ساختار ریبوزوم ( رناتن ) چه نوع مولکولهایی وجود دارد؟
د) نقش ریبوزوم ( رناتن ) چیست؟ این عمل ریبوزوم چگونه انجام می شود؟
18- الف) ژن چیست؟
ب) یک مورد ازنوکلئوتیدها را نام ببرید که در فعالیتهای سوخت وسازی ( متابولیسمی ) نقش دارند ؟ نقش این نوکلئوتید در فعالیتهای متابولیسمی چیست؟
ج) نوکلئوتیدها در کدام فرایندها نقش انتقال الکترون را دارند؟
د) رنا چه نوع فعالیت متابولیسمی می تواند داشته باشد؟
و) رنا چگونه می تواند در تنظیم فعالیت ماده وراثتی نقش داشته باشد؟
19- الف) مدل واتسون کریک دنا چگونه می تواند یافته های چارگف را توضیح دهد؟
ب) اگر دو مولکول دنا با تعداد بازهای یکسان و در یک مولکول مجموع بازهای T از C بیشتر باشد و در مولکول دیگر مجموع بازهای
C از T بیشتر باشد پایداری کدام مولکول بیشتر است و دلیل آن را بیان نمایید؟
ج) در یک مولکول دنا بین قند های موجود در یک رشته چه نوع پیوندی برقرار می شود؟
د) این جمله را تفسیر نمایید « پیوندهای هیدروژنی بین جفت بازها به صورت اختصاصی تشکیل می شود».
# مدل دنای واتسون کریک می تواند تصاویر به دست آمده دنا به وسیله اشعه ایکس توسط فرانکلین و ویلکینز را توضیح دهد.
# پیوندهای هیدروژنی همیشه فقط بین جفت بازهای مکمل ایجاد می شود.
# ریبوزوم با استفاده از اطلاعات ( mRNA / DNA ) پروتئین سازی نماید.
# در ساخته شدن rRNA ( یک ژن / چندین ژن ) می تواند نقش داشته باشد.
# هنگام همانندسازی DNA، مولکول دنا مادری بدون کم وکاست به سلولهای حاصل از تقسیم سلولی منتقل می شوند.
# همانندسازی همه مولکولهای دنا در مرحله S چرخه سلولی انجام می شود.
# در تقسیم سلولی مولکول دنا بدون کم وکاست به سلولهای حاصل از تقسیم منتقل می شوند.
# مدل مارپیچ ویلکینز و فرانکلین می تواند همانندسازی دنا را توضیح دهد.
# رابطه مکملی در مدل واتسون کریک می تواند رابطه بین بازها در یافته های چارگف را توضیح دهد.
# رابطه مکملی بازها در مدل واتسون کریک ( نمی تواند / می تواند ) همانندسازی حفاظتی DNA را توضیح دهد.
# رابطه مکملی بازها در مدل واتسون کریک ( نمی تواند / می تواند ) همانندسازی پراکنده DNA را توضیح دهد.
# رابطه مکملی بازها در مدل واتسون کریک ( نمی تواند / می تواند ) همانندسازی نیمه حفاظتی DNA را توضیح دهد.
# در همانندسازی ( حفاظتی / نیمه حفاظتی ) مولکول DNA ی موجود در یکی از سلولهای حاصل از تقسیم کاملا جدید است.
# در همانندسازی ( پراکنده / نیمه حفاظتی ) مولکول DNA، بخشهایی از هر دو رشته پلی نوکلئوتیدی تازه ساخت است.
# اگر مولکول DNA یی با روش حفاظتی دوبار همانندسازی نماید در سلولهای حاصل از تقسیم مولکولها تازه ساخت خواهد بود.
# مزلسون با توجه به فرضیه های ارائه شده و با روش علمی به روش همانندسازی دنا پاسخ دادند.
# مزلسون و استال برای مشخص کردن رشته دنای تازه ساخت از رشته دنای اولیه از ( N14 / N15 ) که برای سنتز ( قند پنج کربنی / باز آلی ) مورد نیاز بود استفاده کردند.
# دنای دارای ( N14 / N15 ) دارای چگالی بیشتر بوده و توسط سانتریفیوژ ( سرعت بالا / سرعت کند ) می توان آنها را از هم جدا کرد.
# هنگامی که باکتریها به محیط کشت ( N14 / N15 ) بازهای آلی ساخته شده در نسل های بعد دارای وزن مولکولی سنگین تری بودند.
# هنگامی که باکتریها به محیط کشت دارای N15 وارد شدند در ساخت ( قند پنج کربنی / بازهای آلی ) شرکت کردند.
# هنگام سانتریفیوز کردن مولکولهای دنای استخراج شده از باکتریها در آزمایش مزلسون در شیب غلظتی کلرید سزیم، دنا در محلی قرار می گیرد که چگالی آن با چگالی محلول برابر باشد
# در آزمایش مزلسون چگالی دنا همانند چگالی محلول کلرید سزیم هر چه به ته لوله آزمایش نزدیکتر می شد ( افزایش / کاهش ) می یافت.
# در آزمایش مزلسون هنگامی که باکتری به محیط کشت ایزوتوپ سنگین نیتروژن وارد شد بعد از چندین نسل همانندسازی ( اغلب / همه ) دنای باکتریها دارای ایزوتوپ سنگین بودند.
# هنگامی که باکتریهای دارای دنای N15 به محیط کشت N14 انتقال داده شد انجام سانتریفیوژ دنا و نوار تشکیل شده در محلول بعد از یک دور همانندسازی نظریه ( همانندسازی حفاظتی / همانندسازی پراکنده ) را رد کرد.
# هنگامی که باکتریهای دارای دنای N15 به محیط کشت N14 انتقال داده شد انجام سانتریفیوژ دنا و نوار تشکیل شده در محلول بعد از دو دور همانندسازی نظریه ( همانندسازی نیمه حفاظتی / همانندسازی پراکنده ) را رد کرد.
# هنگامی که باکتریهای دارای دنای N15 به محیط کشت N14 انتقال داده شد سانتریفیوژ دنا و نوار تشکیل شده در محلول در زمان صفر دقیقه همانندسازی نظریه ( همانندسازی حفاظتی / همانندسازی پراکنده ) را رد کرد.
# هنگام همانندسازی جدا شدن دو رشته دنا به صورت ( تدریجی / کامل ) انجام می گیرد.
# باز شدن پیچ و تاب دنا هنگام همانند سازی توسط هلیکاز انجام می شود.
# باکتریها برای ساختن ترکیبات نیتروژندار نیتروژن مورد نیاز خود را برخلاف گیاهان از نیتروژن مولکولی بدست می آورند
# در همانندسازی باز شدن پیچ و تاب کروماتین و مارپیچ دو رشته دنا توسط آنزیمهای یکسانی انجام می شود.
# آنزیم هلیکاز با تجزیه پیوندها ی ( هیدروژنی / فسفودی استر ) دو رشته دنا از یکدیگر باز می کند.
# در همانند سازی آنزیم ( هلیکاز / دنابسپاراز ) در جفت شدن بازهای مکمل در دوراهی همانند سازی نقش دارد.
# در هر دوراهی همانند سازی تشکیل ( پیوند هیدروژنی / پیوند فسفودی استر ) برعهده آنزیم ( دنا بسپاراز / هلیکاز ) بوده و باعث افزایش طول رشته تازه ساخت می شود.
# در دوراهی همانندسازی پیوندفسفو دی استر بین گروه OH یک نوکلئوتید آزاد و گروه فسفات نوکلئوتید رشته در حال ساخت ایجاد می شود.
# نوکلئوتیدهای آزاد موجود در هر دوراهی همانندسازی دارای ( یک / سه ) گروه فسفات هستند و هنگام اضافه شدن به رشته در حال ساخت ( یک / دو ) گروه از فسفات خود را از دست می دهند.
# در بین دوراهی های همانندسازی که از یک نقطه آغاز همانندسازی شروع شده اند هیچ پیوند هیدروژنی تشکیل نمی شود.
# در بین دوراهی های همانندسازی که از یک نقطه آغاز همانندسازی شروع شده اند پیوندهای هیدروژنی بین رشته های ( الگو / در حال ساخت) گسیخته شده و پیوندهای فسفو دی استر بین نوکلئوتید رشته های ( در حال ساخت / الگو ) برقرار می شود.
# در بین دوراهی های همانندسازی که از یک نقطه آغاز همانندسازی شروع شده اند به تدریج ساختار واتسون کریک ایجاد می شود.
# در بین دوراهی های همانندسازی که از یک نقطه آغاز همانندسازی شروع شده اند توالی نوکلئوتیدی یک تازه ساخت می تواند ( یکسان / مکمل ) رشته دنای اولیه غیرالگو باشد
# در فعالیت نوکلدازی دنابسپاراز پیوند ( فسفودی استر / هیدروژتی ) در رشته ( در حال ساخت / الگو ) را می شکند.
# دقت زیاد در همانندسازی به مقدار زیاد به ویژگی ( ویرایش دنابسپاراز / رابطه مکملی جفت بازها) بستگی دارد.
# در همانندسازی تشکیل پیوندهای هیدروژنی بین جفت بازها به صورت خود به خودی ایجاد می شود.
# در فعالیت نوکلئازی پیوند کوالانسی بین ( گروه فسفات / هیدروکسیل ) یک نوکلئوتید و عامل ( فسفات / هیدروکسیل ) از نوکلئوتید دیگر شکسته می شود.
# بررسی رابطه مکملی بین جفت بازهای مکمل در رشه تازه ساخت و الگو باعث دقت بیشتر هنگام همانندسازی می شود.
# در پروکاریوتها DNA ی ( کروموزوم اصلی / پلازمید ) باعث مقاومت باکتری در برابر آنتی بیوتیکها می شود.
# در همه پروکاریوتها مولکول حلقوی پلازمید وجود دارد.
# پروکاریوتها همگی دارای همانندسازی دو جهتی و یک نقطه آغاز همانندسازی هستند.
# بیشتر DNA در یوکاریوتها در درون ( سیتوپلاسم / هسته ) قرار دارد.
# DNA ی حلقوی در پلاناریا در اندامک ( میتوکندری / کلروپلاست ) یافت می شود.
# در آغازیان مولکول دنای حلقوی در ( دنای هسته ای / دنای سیتوپلاسمی ) یافت می شود.
# دنای موجود در ( یک کروموزوم / همه کروموزوم های ) سلولهای یوکاریوتی چندین برابر دنای سلول پروکاریوتی است.
# سرعت همانندسازی در یوکاریوتها با تعداد جایگاههای آغاز همانندسازی رابطه مستقیمی دارد
# در یک مولکول دنای یوکاریوتی همانندسازی به صورت همزمان از همه نقاط آغاز همانندساری شروع نمی شود.
# تعداد جایگاههای آغاز همانندسازی در سلولهای بنیادی مغز از تعداد نقاط آغاز همانندسازی در سلولهای مورولا بیشتر است.
# تعداد نقاط آغاز همانندسازی در سلولهای تولید کننده لنفوسیتها از تعداد نقاط آغاز همانندسازی در سلولهای لایه های زاینده جنین در رحم بیشتر است.
# سرعت همانندسازی دو جهتی در همه نقاط آغاز همانندسازی در یوکاریوتها یکسان است.
20- الف) کدام ویژگی مدل واتسون کریک می تواند همانندسازی دنا را توضیح دهد؟
ب) همانندسازی دنا را تعریف نمایید؟
ج) اگر سلولی تقسیم شود دنای اولیه در سلولهای حاصل از تقسیم در فرضیه همانندسازی حفاظتی چگونه توزیع شده اند؟
د) اگر سلولی وارد تقسیم سلولی شود مطابق فرضیه همانندسازی پراکنده DNAی اولیه چه سرنوشتی پیدا می کند؟
21- الف) اگر سلولی وارد تقسیم سلولی شود مولکول دنای موجود مطلبق همانندسازی نیمه حفاظتی چگونه در سلولهای حاصل از تقسیم توزیع می شوند؟
ب) اگر سلولی وارد تقسیم سلولی شود منشا رشته های مولکول دنای موجود در هرکدام از سلولهای حاصل از تقسیم چیست؟
ج) اگر سلولی وارد تقسیم سلولی شود رشته های مولکول دنای هرکدام از سلولهای دختری چگونه سنتز می شوند؟
د) مزلسون واستال در آمایشهای خود برای مشخص کردن رشته های تازه ساخت از رشته های اولیه DNA چه روشی را در پیش گرفتند؟
22- الف) در آزمایش مزلسون و استال چگونه ایزوتوپ سنگین نیتروژن وارد مولکولهای دنا شد؟
ب) چگونه می توان با استفاده از N14 و N15 رشته های دنا را از هم جدا کرد؟
ج) مزلسون و استال برای اینکه مولکولهای دنای دارای N15 تولید نمایند چه نوع اقداماتی انجام دادند؟
د) در آزمایش مزلسون و استال از مقایسه نوارهای دنای تشکیل شده هنگام سانتریفیوژ در زمانهای صفر دقیقه و 20 دقیقه چه نتیجه ای می توان گرفت؟ کدام فرضیه همانندسازی رد می شود؟
23- الف) در آزمایش مزلسون و استال از مقایسه نوارهای دنای تشکیل شده هنگام سانتریفیوژ در زمانهای 20 دقیقه و 40 دقیقه چه نتیجه ای می توان گرفت؟ کدام فرضیه همانندسازی اثبات می شود؟
ب) با توجه به شکلهای زیر که مربوط به سانتریفیوژ مولکولهای DNA است که در زمانهای مختلف توسط مزلسون و استال انجام شد به سوالات زیر پاسخ دهید؟
1 ) در لوله « الف » چه نوع اتمی از نیتروژن وجود دارد؟
2) دنای موجود در لوله « الف » سنگین تر است یا دنای
موجود در لوله « ب »؟
3) از مقایسه لوله « الف » و لوله « ب » کدام فرضیه
همانندسازی اثبات نمی شود؟
4) هرکدام از نوارهای تشکیل شده در لوله « پ» واجد
چه نوع مولکول دنایی هستند؟
5) از مقایسه لوله های « ب » و « پ » کدام نظریه
همانندسازی اثبات می شود؟ کدام نظریه رد می شود؟
6) نوار سبک تر در لوله « پ» از چه نوع رشته های
دنا تشکیل شده اند؟ در ساختار آنها چه نوع اتم نیتروژنی وجود
دارد؟
7) دنای موجود در نوار سنگین لوله « پ» هرکدام از رشته های
اولیه و تازه ساخت آن چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
ج) هنگام همانندسازی دو رشته دنا چگونه باز می شوند؟
د) واحدهای سازنده دنا چه نقشی در همانندسازی دارند؟
24- الف) یکی از عوامل مهم در همانندسازی آنزیمها هستند این آنزیمها چه نقشی در همانندسازی ایفا می نمایند؟
ب) قبل از همانندسازی ساختار کروماتین چه نوع تغییری باید بکند؟
ج) نقش آنزیم هلیکاز در همانندسازی چیست؟
د) باز شدن پیچ و تاب کروماتین چه نقشی در همانندسازی دارد؟
25- الف) آنزیم هلیکاز برای باز کردن دو رشته دنا چه نوع پیوندهایی را می شکند؟
ب) هنگام همانندسازی در دنا دوراهی همانندسازی چگونه ایجاد می شود؟
ج) در فاصله بین دو تا دوراهی همانندسازی که از یک نقطه آغاز همانندسازی شروع شده اند چه نوع پیوندهایی بین کدام رشته ها می شکند و چه نوع پیوندی بین کدام مولکولها تشکیل می گردد؟
د) در یک دوراهی همانندسازی چه نوع آنزیمهایی وجود دارد؟ از هرکدام چند عدد یافت می شود؟
26- الف) DNA پلیمراز چگونه باعث می شود که رشته دنای در حال ساخت طویل شود؟
ب) برای اضافه شدن یک نوکلئوتید به رشته در حال ساخت DNA پلیمراز چگونه عمل می نماید؟
ج) رشته الگو را تعریف نمایید؟
د) چه عاملی تعیین می نماید که چه نوع نوکلئوتیدی باید به رشته در حال ساخت اضافه شود؟
27- الف) شکل زیر بخشی از یک مولکول DNA ی در حال ساخت را نشان می دهد به سوالات زیر پاسخ مناسب دهید:
1) رشته ای که با شماره «1» نامگذاری شده چه نام دارد؟
2) ساختار شماره « 2 » چه نام دارد؟
3) شماره « 3 » چه نوع رشته هایی را نشان می دهد؟
4) در ساختار شماره«1» چه نوع آنزیمی فعالیت می نماید؟
ب) فعالیت نوکلئازی در DNA پلیمراز چه نوع عملکردی دارد؟
ج) دو عامل باعث دقت زیاد همانندسازی می شود آنها را نام ببرید؟
د) ویرایش هنگام همانندسازی چیست؟
28- الف) مولکول وراثتی در پروکاریوتها در کدام بخش سلول قراردارد و ویژگی ساختاری آن چیست؟
ب) ویژگی پلازمیدها در باکتریها چیست؟
ج) کروموزوم اصلی در باکتری به کدام بخش سلول متصل می شود؟
د) مولکول دنا در باکتری چه نوع ویژگی ساختاری دارد؟
29- الف) همانندسازی دنا در باکتریها چگونه پایان می پذیرد؟
ب) مولکول دنا در سلولهای یوکاریوتی با توجه به جایگاهی که قرارگرفته اند به چند دسته تقسیم می شوند؟
ج) دنای سیتوپلاسمی در کدام اندامکها قراردارد؟
د) چرا همانندسازی در یوکاریوتها پیچیده تر از پروکاریوتهاست؟
30- الف) وجود چندین جایگاه آغاز همانندسازی در یک مولکول دنای یوکاریوتی چه مزیتی دارد؟
ب) تنظیم شدن جایگاههای آغاز همانندسازی در یوکاریوتها به چه عاملی بستگی دارد؟
ج) دردوران جنینی در کدام مراحل نقاط آغاز همانندسازی زیاد است و دلیل آن چیست؟
د) زیاد بودن تعداد نقاط آغاز همانندسازی در مولکول دنا نشانه چیست؟
31- الف) با توجه به شکل زیر چه نتیجه ای می توان در مورد سرعت همانندسازی در نقاط مختلف دنا گرفت؟
ب) دو مورد از وظایف دنا را نام ببرید؟
ج) آمینواسیدها واحد سازنده کدام پلیمر زیستی هستند؟
د) آمینواسید چگونه ساختار و عملکرد پروتئینها را مشخص می نمایند؟
32 – الف) تصویر زیر ترکیب شیمیایی آمینواسید را نشان می دهد بخشهایی که با عدد مشخص شده اند را نامگذاری نمایید؟
ب) نقش گروه R در آمینواسیدها چیست؟
ج) در شکل دهی پروتئین کدام بخش از آمینواسید موثر است؟
د) پیوند اشتراکی بین آمینواسیدها با چه فرایندی تشکیل می شود؟
33 – الف) پیوند اشتراکی بین آمینواسیدها چه نام دارد؟
ب) واکنش سنتز آبدهی چگونه انجام می شود؟
ج) در تشکیل پیوند پپتیدی کدام بخش از آمینواسید شرکت می کنند؟
د) در تشکیل پیوند پپتیدی کدام گروه از کدام بخش آمینواسیدها شرکت می نمایند؟
34 – الف) پلی پپتید چیست؟
ب) هنگام سنتز یک رشته پلی پپتیدی وقتی که یک آمینواسید به رشته اضافه می شود از طریق کدام گروه آمینواسید به رشته متصل می شود؟
ج) در یک رشته پلی پپتیدی آمینواسید موجود در ابتدا یا انتهای رشته گروه آمین آزاد دارد یا گروه کربوکسیل؟
د) پروتئینها چگونه تشکیل می شوند؟
35 – الف) در ساختار پروتئینها چند نوع آمینواسید شرکت می کنند؟
ب) عملکرد یک پروتئین را چه چیزی معین می نماید؟
ج) با استفاده از پرتو ایکس به کدام ویژگی پروتئین می توان دست یافت؟
د) ساختار اول پروتئینها چگونه مشخص می شود؟
36 – الف) تغییر آمینواسید در ساختار اول چه تاثیری می تواند روی پروتئین داشته باشد؟
ب) چه عاملی می تواند باعث تنوع پروتئینها در ساختار اول شود؟
ج) کدام ویژگی در ساختار اول پروتئینها درتعیین بقیه سطوح ساختاری پروتینها دارای نقش می باشد؟
د) در یک زنجیره پلی پپتیدی منشا ساختار دوم مارپیچ و صفحه ای کدام نوع پیوند شیمیایی است؟
37- الف) نحوه تشکیل پیوند هیدروژنی در ساختار دوم صفحه ای و مارپیچی در پروتئینها چگونه است؟
ب) پیوندهای هیدروژنی در ساختار دوم بین کدام اتمها تشکیل می شود؟
ج) ساختار دوم مارپیچ و صفحه ای در پروتئینها چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟
د) چه نوع برهمکنشهای شیمیایی باعث ایجاد ساختارسوم در پروتئینها می شود؟
38 – الف) کدام پیوندها در تثبیت ساختار سوم نقش دارند؟
ب) آمینواسیدهای آبگریز چگونه در ایجاد ساختار سوم پروتئینها نقش دارند؟
ج) در ساختار سوم یک پروتئین کدام ساختار نوع دوم پروتئینی می تواند حضور داشته باشد؟
د) آیا در ساختار سوم یک رشته پلی پپتیدی ممکن است ساختار دوم صفحه ای نیز موجود باشد؟
39 – الف) پروتئینی را نام ببرید که دارای ساختار سوم پروتئینی باشد؟
ب) ساختار سوم پروتئین میوگلوبین چگونه می تواند تغییر نماید؟
ج) ساختار چهارم پروتئینها چگونه تشکیل می گردد؟
د) هموگلوبین از چند نوع زنجیره پلی پپتیدی ساخته شده است؟ از هر نوع چند عدد زنجیره پلی پپتیدی وجود دارد؟
40 – الف) هر زنجیره پلی پپتیدی دارای کدام ساختار دوم پروتئینی است؟
ب) شکل فضایی خاص هر زنجیره هوگلوبین در کدام سطح ساختاری شکل می گیرد؟
ج) در ساختار هر زنجیره چه نوع ترکیب آلی وجود دارد؟ نقش این ترکیب در هموگلوبین چیست؟
د) چند نوع عملکرد متفاوت زیستی را نام ببرید که پروتئینها در آن شرکت می کنند؟
41 – الف) نقش آنزیمها در فرایندهای زیستی چیست؟
ب) پروتئینی را نام ببرید که هم مولکولها را جابجا می نماید و هم نقش آنزیمی دارد؟
ج) نقش پروتئین کلاژن چیست و در کدام بافتها یافت می شود؟
د) دو مورد از اندامهایی را نام ببرید که در ساختار آنها کلاژن وجود دارد؟
42 – الف) دو مورد هورمونپروتئینی را نام ببرید؟
ب) دو گروه از پروتئینها را نام ببرید که دارای نقش تنظیمی باشند؟
ج) آنزیمها برای اینکه واکنشهای شیمیایی را انجام شوند دو نقش مهم ایفا می نمایند آن دو کدامند؟
د) چند نوع آنزیم نام ببرید که در درون سلول عمل می نمایند؟
43 – الف) چند نوع آنزیم نام ببرید که در بیرون از سلول عمل می نمایند؟
ب) آنزیمی را نام ببرید که در غشت سلولها یافت می شود؟
ج) نقش جایگاه فعال آنزیم چیست؟
د) پیش ماده چیست؟
44 – الف) فراورده در واکنش آنزیمی چیست؟
ب) نقش کوآنزیمها در فعالیتهای آنزیمی چیست؟
ج) سیانیدها چه تاثیری روی عملکرد آنزیم دارند؟
د) آرسنیک به کدام بخش آنزیم متصل می شود و چه تاثیری روی عملکرد آنزیم دارد؟
45 – الف) عناصر و ترکیباتی که در فعالیت آنزیمها می توانند موثر واقع شوند را نام ببرید؟
ب) چرا آنزیمها اختصاصی عمل می نمایند؟
ج) آنزیمی را نام ببرید که بیش از یک نوع واکنش را به صورت اختصاصی انجام می دهند؟
د) چرا در سلول برای انجام واکنشها آنزیمها به مقدار کم مورد نیاز هستند؟
46 – الف) هرکدام از این آنزیمها در محدوده کدام PH بیشترین فعالیت را دارند؟ 1) پپسین 2) لیپاز لوزالمعده
ب) تغییر PH بهینه آنزیم چه تاثیری روی عملکرد آنزیم دارد؟
ج) دماهای بالاتر از دمای بدن چه تاثیری می تواند روی آنزیمها داشته باشد؟
د) آنزیمهای بدن انسان در دماهای پایین چه تغییری می نمایند؟ بازگشت دما به حالت عادی چه تاثیری روی آنها دارد؟
47 – الف) افزایش پیش ماده چه تاثیری روی سرعت آنزیمها دارد؟
ب) تا چه حدی افزایش پیش ماده می تواند به افزایش سرعت واکنشهای آنزیمی منجر شود؟
ج) تغییر PH بهینه محیط کدام پیوندهای شیمیایی را می تواند تغییر دهد؟ نام ببرید.
د) دمای بالاتر از 37 درجه سانتیگراد چه تاثیری می تواند روی ساختار آنزیمها در بدن انسان بگذارد؟
و) افزایش دما در دهان با تغییر پیوندهای ( اشتراکی / آبگریز ) در جایگاه فعال آنزیم آمیلاز باعث تغییر فعالیت آن شود.
48 – الف ) واکنش زیر نوعی فرایند آنزیمی را نشان می دهد:
1) واکنشی که روی پیش ماده صورت می گیرد از چه نوعی است؟
2) در این واکنش اگر پیش ماده نوعی دی ساکارید باشد برای
انجام واکنش چه نوع مولکولی لازم است؟
ب) واکنش زیر نوعی فرایند آنزیمی را نشان می دهد:
1) واکنشی که روی پیش ماده صورت می گیرد از چه نوعی است؟
2) در این واکنش اگر پیش ماده ها آمینواسید باشند علاوه بر محصول
چه نوع مولکولهای دیگر می توانند تشکیل شوند؟